Terminaal maar niet uitzichtloos

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=NJ2TOJNE&word=een+hoopvol+einde
over de "strijd" tussen de klassieke behandeling en alternatieve behandelingen voor terminale kankerpatienten.

Een alternatieve wonderdoktoor weet :

'Een lichamelijk probleem wordt altijd veroorzaakt door geestelijke problemen. Ik zeg dat ook eerlijk tegen mijn klanten als ze voor het eerst langskomen: alleen jij kunt jezelf genezen.'
Ze vindt het een hoopvolle gedachte, al geeft ze toe dat het ook keihard kan klinken, bijvoorbeeld in de oren van een moeder met een ongeneeslijk kind. En wat met terminaal zieken die toch overlijden? Hebben zij niet genoeg geprobeerd? 'Zij hebben de oorzaak in zichzelf niet gevonden' ... 'Of ze wilden niet genezen, dat kan ook. Maar ik veroordeel niemand. Ik help mijn klanten - ik houd niet van het woord “patiënten" : dat klinkt alsof ik boven hen sta - om te geloven. Je bent wat je hoopt, wat je gelooft.'


Dus als je genoeg probeert sterf je niet ? En als je de oorzaak van je ziekte vindt ook niet ? Wanneer ik dergelijke gevaarlijke prietpraat lees besterf ik het van plaatsvervangende schaamte.

No comments: