Gaan eten

De laatste tijd schijnt mijn keuze van restaurants nogal te wensen over te laten. Om niet altijd onze goede adressen te bezoeken, durf ik soms wel eens te experimenteren, want echt goede adressen zijn er niet veel, en betaalbare nog minder !

Een week geleden at ik met enkele familieleden in een hotel - restaurant (de woensdag is een moeilijke dag om een open restaurant te vinden). Ik had daar in het verleden al redelijk, maar ook al slecht geeten en was er daarom een tijdlang weggebleven. Ik probeerde het opnieuw omdat ik positieve geluiden gehoord had en omdat het een kindvriendelijke plaats is, en bij mijn voorlaatste bezoek leek alles weer plus minus acceptabel.

Maar verleden week dus. De bediening was, hoewel er weinig klanten waren, zéér traag en moest ik een paar keer vragen wat er aan de hand was. De kindermenus, waarvoor gevraagd werd ze met het voorgerecht op te dienen, stelden blijkbaar een reuzegroot probleem en lieten zeer lang op zich wachten. De bediening keek bijna systematisch de andere kant uit wanneer ik iets wou vragen : misschien speelden ze wel een spelletje.

Mijn hoofdschotel, steak met béarnaise, leek nergens naar. De steak was door- en doorbakken (ik had à point gevraagd) ; de blubberige béarnaise smaakte nergens naar en werd zo over de steak uitgekwakt opgediend. Het bedje van seizoensgroeten was wansmakelijk. Ook mijn gasten waren behoorlijk ontevreden over hun ervaring.

Gisterenavond ging het gezelschap iets na 19 uur naar een bekende plaats met groot terras, en een speelhoekje voor de kinderen. Ook daar bleek onmiddellijk dat er iets misliep. De directie had blijkbaar het goede weer niet voorzien en de bediening was totaal onvoldoende voor het bijna stampvolle terras. Onze tafel was al bezet ; de ober kwam onze bestelling vragen voor we de kaart gezien hadden, en de bestellingen moesten in een strikte orde worden genoteerd : drank voor iedereen, voorgerechten voor iedereen, hoofdgerechten, desserts.

Kelners liepen af en aan met schotels eten en drank en wisten blijkbaar niet waar ze neer te ploffen. Er leek een lichte paniek of een zware desorganisatie te heersen. Aan meerdere tafels zag ik dat sommige personen al klaar waren met eten toen de gerechten van hun tafelgenoten opgediend werden !


We wachtten en wachtten, en behalve onze drankjes verscheen er niets op tafel. Toen de voorgerechten eindelijk verschenen waren de kindermenus (balletjes in tomatensaus met een portie friet - gewoon uit de ketel op een bord te scheppen) nog niet klaar en lieten zeker nog een dik kwartier op zich wachten. En waarom bestaan de meeste garnaalkroketten tegenwoordig - bijna overal en zelfs in betere restaurants - uit een dikke gebakken saus terwijl je de garnalen - een paar stuks - naast de saus en niet in de kroket opgediend krijgt ?

Toen de hoofdschotels aankwam begon het al te schemeren. Mijn paling in 't groen werd als volgt opgediend : eerst de friet en een smakeloos slaatje ; enkele minuten erna een kom met de - veel te gare - papperige paling in een donkergrijze saus. Toen moest ik nog minutenlang op een bord wachten - ik wou juist beginnen eten uit het onderschoteltje van de kom toen het bord toch aankwam.

Bijkomende drank werd op de tafel gedumpt en we konden er zelf voor zorgen dat de gepaste drank bij de gepaste persoon terechtkwam. En ik heb de laatste van mijn stukken paling in het pikkendonker mogen oppeuzelen, soms bijgelicht door de nintendo van mijn achterneefje.

Rijkelijk te laat werden drie kaarsen aangestoken, maar de kelner in kwestie liet ze op de ongebruikte tafel naast de onze staan (en keek ook niet om naar onze lege borden), tot een ober met een hoofd op zijn schouders ze toch bij ons op tafel zette.

Ik stond op het punt het dessert te laten voor wat het was toen het toch nog werd opgediend. Het was hoe dan ook véél te laat toen we bij kaarslicht onze weg van het terras zochten ... .

Een slechte dag ? Zo iets kan gewoon niet !

Toch met alle respect voor de paar obers (m + v) die blijkbaar toch hun best deden om deze katastrofe zo goed mogelijk te beheren en die dan ook nog de ontevredenheid van de klanten mochten incasseren !

Betalen daarentegen ging wel vlot.

3 comments:

Pablo Carpintero said...

Eigenlijk is mijn kritiek over gisteren misschien een klein beetje onterecht : het grootste probleem lag duidelijk in de keuken die de druk niet aankon ; en dat straalde af op de zéér zenuwachtige en onefficiënte bediening.

Pablo Carpintero said...

Ik heb een reactie geweigerd omdat zij reclame bevatte voor een mij onbekend eethuis.

Geen reclame op mijn blog !!

Anonymous said...

Poen scheppen noemen ze dat.