Lowieken

Toen ik vorige lijst aan het samenstellen was, viel mijn oog op de geboortedatum van een broertje van mijn vader, Lodewijk Jozef Albert, die in de familie bekend was als Lowieken.

Hij werd geboren op 29 augustus 1916 en stierf - iets meer dan twee jaar jong - op 12 november 1918. Zijn dood zal zeker een zware domper gezet hebben om de vreugde over de wapenstilstand, één dag voordien ...

Zolang zijn broers en zussen nog leefden werd er nog regelmatig over Lowieken gesproken. Maar de herinneringen vervagen snel.

Ik schrijf deze post omdat ik één van de weinige personen ben die nog weet dat dit kind, mijn oom, ooit geleefd heeft ... En ik kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid schrijven dat geen enkel nog levend familielid Lowieken gedurende zijn zeer korte leven gekend heeft.

R.I.P.

No comments: