GeneaNet

Ik heb al meermaals de lof gezongen van deze website die je soms, mits de nodige scherpe en gedetailleerde controle, op het goede spoor kan zetten om een knoop in je afstamming te ontwarren of om een nieuwe lijn voorouders te ontdekken.

Het probleem is dat eenieder om het even wat - ook de grootste rotzooi - op die site kan deponeren. Er is geen controle of geen check.

Steeds meer vind ik afstammingen waar alleen de voornaam gegeven wordt - en geen geboorte-, huwelijks- of sterfplaats. Dat soort informatie is totaal nutteloos. Soms wordt er zelfs geen datum vermeld !

In sommige stambomen volstaan vijf generaties om twee en een halve eeuw te overspannen. Soms geeft een opzoeker twee bestanden voor een naam : een met de familienaam in hoofdletters, een in gewone letters ; soms wordt de familienaam in stukken gescheurd (van de Iets en Iets, van de). En ik haat het wanneer voornamen vertaald worden ; vooral onze Waalse landgenoten bezondigen zich daar nogal eens aan. Respecteer toch de gegevens van de oorspronkelijke bronnen ; die zijn zo al onduidelijk genoeg !

En zoals ik al eerder schreef worden mogelijks volledig verkeerde gegevens keer op keer overgenomen : yoepie ! weer een paar generaties erbij. Een check ? euh ... vergeten, en het zal toch wel juist zijn zeker ?

Het is zonder meer duidelijk dat de eerste de beste genealogische analfabeet zijn cent in het zakje kan doen op GeneaNet ; en het is totaal niet onmogelijk dat er volledig gefabriceerde stambomen opstaan.

Nogmaals : dit zijn de redenen waarom ik, hoewel ik lid ben van GeneaNet, nooit mijn eigen gegevens op die site zal publiceren.

En uiterste voorzichtigheid blijft dus geboden bij elk gebruik van die gegevens.

No comments: