Nieuws ?!?

Ik kijk al jaren niet meer naar het TV nieuws en luister niet naar het nieuws op de radio. Ik begrijp de mensen niet die menen dat ze niet leven wanneer ze het nieuws niet gehoord hebben, en zij begrijpen mij niet.

Ik kan niet tegen de pompeuse presentatie en de "bekakte" accenten in het gebruikte taaltje , ik kan niet tegen de overdadige politieke correctheid, en tegen de tendentieuze behandeling van het nieuws in het algemeen en van sommige onderwerpen in het bijzonder ; ik kan niet tegen het opblazen van sommige totaal onbenullige events en tegen het bijna systematisch wegwerken of samenballen van buitenlands nieuws.

Enfin, voor mij was en is er niet veel goeds aan die nieuwsberichten ; ik wond er mij zeer erg in op en dat is slecht voor mijn toch al fragiele gezondheid.

Ik haal mijn nieuws dus op internet en in de geschreven pers. Maar ook daar wordt het huilen met de pet op, zoals ik al zo dikwijls geillustreerd heb.

Nog een recent voorbeeld, over een pasgeboren baby in een tentenkamp :

"Het gezin verblijft nu in het voormalig transitcentrum in Sint-Pieters-Woluwe. Dat centrum is als noodopvangcentrum opgericht. Niemand weet waar het gezin met dertien kinderen verblijft."
Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=HJ2IOGDC&word=60+asielzoekers.

Spaar ons aub dat oppervlakkig gelal ! De geloofwaardigheid van dat soort nieuws benadert stilaan het nulpunt ...

Daarenboven lees ik dat - over vijf dagen gespreid - 250 mensen in het kamp verbleven. Waar zijn die mensen dan nadien verdwenen ? Probleem opgelost ? Of zijn ze weer in stations en onder bruggen terechtgekomen ? Of héél misschien zijn ze alleen even "acte de présence" komen geven om de betrokken nogo's te steunen ?

Als't u belieft mensen, het probleem van vluchtelingen, daklozen en asielzoekers is véél te belangijk om op zo'n oppervlakkige manier aangepakt te worden. En België kan niet het opvangcentrum van de wereld worden.

Het is hoog tijd dat de EU eens een echt nuttig initiatief neemt en een gecoördineerde Europese oplossing voorstelt. Ik weet niet of dat een bevoegdheid is van de EU maar dat heeft hen vroeger nooit echt tegengehouden, en dat zou nu ook niet mogen !

5 comments:

fam peelman - de volder said...

ik volg meestal de gebeurtenissen in de wereld via een blog vd nonkel van mijn vrouwke!!
zou zeggen doe gelijk mij!!

pablo said...

I think somebody needs something ...

fam pdv said...

en nu nederlands of flaams!!!!!!

pablo said...

Dit is MIJN blog en ik schrijf hier WAT IK WIL - of niet soms ?

fam pvd said...

mha ja pablo...
ik lees gewoon liever uwe blog dan naar tnieuws te kijken.

en reageer soms eens graag...