Opel Antwerpen

Het zou belachelijk kunnen zijn indien het niet zo pijnlijk was.

'In Antwerpen klaagt het ABVV de besluiteloosheid van General Motors (GM) aan omtrent de verkoop van Opel. "Alle noodzakelijke feiten liggen op tafel. Met de huidige besluiteloosheid van GM raakt het geduld dat wij en onze werknemers tot nu toe hebben opgebracht, stilaan op", luidt het."

"Wij roepen GM zeer nadrukkelijk op om op een verantwoordelijke wijze, met de Duitse bondsregering op korte termijn een oplossing te vinden die de toekomst voor Opel, haar fabrieken en haar werknemers verzekert", zegt vakbondsman Rudi Kennes van het ABVV.'

Ik kan me het ongeduld en de verontwaardiging van de werknemers inbeelden terwijl hoge pieten en zakkenmensen over hun toekomst aan het oordelen - of is het pokeren - zijn.

Ik deel die verontwaardiging over de almacht van het kapitaal en van de aandeelhouders die de blunders van de beheerders en bestuurders van GM jarenlang hebben goedgekeurd. Zelfs wanneer beheer en aandeelhouders de groep op de rand van de afgrond hebben gebracht, blijven zij nog altijd de souvereine heersers. Dat is schrijnend onrechtvaardig, maar onvermijdbaar in het huidige legale kader.

En ik kan me inbeelden dat die hoge pieten en de Duitse regering zitten te beven wanneer ze dit dreigement lezen. Wat kunnen onze Antwerpenaars doen ?

Staken en zo de bijna zekere sluiting van de fabriek nog meer bespoedigen ?

Ik schreef het al meerdere malen. De fundamenten waarop ons marktsysteem gebouwd is zijn door en door verrot, maar ik vrees dat er niets zal gebeuren tot de ganse markt onherroepelijk in mekaar stort.

En het zijn altijd dezelfden die de kosten betalen.

1 comment:

een ex collega said...

Ha die Pablo. GM is voorlopig wel een overheidsbedrijf, dus de aandeelhouders hebben hopelijk toch wel hun come uppance gekregen ...