Contrareformatie

Het beloven nog boeiende tijden te worden. Het gloednieuwe DeWereldMorgen.be gaat de contrareformatie van het conservatieve Vlaanderen bestuderen. Er wordt zelfs gesproken van een restauratie ...

Lees : http://dewereldmorgen.be/artikels/2010/02/28/de-contrareformatie-van-het-conservatieve-vlaanderen.

Contrareformatie in Vlaanderen ? Is dat niet lichtelijk overdreven ? Dat wordt in ieder geval een potentieël boeiende discussie, ware het niet dat ik al snel stoot op een afknapper :

"Deze contrareformatie is zowel economisch rechts als ethisch conservatief".

Nee dus, toch niet in mijn geval. Ik verdedig klassieke waarden en ben behoudsgezind op het ethische en morele vlak maar ik economisch ben ik alles behalve market-minded !

Ik geef geen

"vrije baan aan de vermarkting van de samenleving die juist alles wat duurzaam en waardevol is op de helling zet. De krachten promoten veiligheid, maar stimuleren de economische globalisering die alleen maar onzekerheid met zich meebrengt. Meest uitgesproken fenomeen is dus de vermarkting van de samenleving, in combinatie met de verdere schaalvergroting en het ongebreidelde consumentisme. De vermarkting breidt zich nog steeds verder uit binnen de overheid, de social- en de non-profit. Zelfs het welzijnsdenken en de onderwijswereld ontsnappen er niet aan."

Een correcte beschrijving van onze problemen van vandaag ! Hopelijk kunnen wij er ook iets aan doen ...

No comments: