Goede televisie

Ik lees dat een koppel uit het wereldbekende maar door mij tot nu toe totaal genegeerde "Mijn restaurant" gezet is wegens hun voortdurend geruzie.

Soit. Maar wat ik interessant vind is dat Peter Goossens zegt dat hij als juryvoorzitter goede televisie wil maken. Dat hij een goede kok is zal wel niemand betwisten, alleen al gezien de prijzen die hij betaald krijgt, en die ik mij nooit zal kunnen (of willen) permitteren.

Het probleem is dat koks nu tv willen maken en de tv koks wil maken. Een totale vermengeling van belangen met catastrofale gevolgen.

Catastrofale gevolgen ? Er zijn al meer dan voldoende middelmatige tot slechte brasseries, tavernes en restaurants, en die tv-kook-mode maakt er altijd maar bij. Gelukkig verdwijnen de meesten even snel als ze gekomen zijn. Maar iedereen denkt tegenwoordig sterrenprijzen te mogen vragen, en die nefaste invloed verwijnt niet.

Wat voor de meest van die would-be-chefs en prutsers belangrijk is is niet om de klant een goed etentje te bezorgen aan een redelijke prijs, maar om zo snel mogelijk "binnen te zijn".

Hoe lang duurt die kook-tsunami nog op TV ? Het zijn natuurlijk goedkope programmas met een bijna verzekerd kijkerspubliek ... maar eens treedt de vermoeidheid op. En wij houden ons hart vast voor wat er dan zal volgen !

No comments: