Prijzen

Een of twee keer per jaar ga ik op kleding jacht in het - indrukwekkend - koopcentrum Waasland van Sint Niklaas. Ik doe dat steevast met de bijstand van een van mijn nichten en haar gezin. Zij zorgen ervoor dat ik geen te ouderwetse zaken koop.

Een paar opmerkingen :

-- crisis ?

hoe crisis ? waar crisis ? Ok, het was de koopjesperiode, maar het koopcentrum liep stampvol ; een tafeltje vinden om na voldane - en dorstige - arbeid een biertje te drinken was moeilijk. En naar het schijnt blijft het daar ieder weekend even druk.

-- prijzen :

ik sta verstomd wanneer ik zie met welk gemak mensen ridicuul hoge prijzen blijven betalen voor een merkproduct - normaal stap ik zelf bijna nooit een merkenzaak binnen. Blijkbaar zijn reclame en publiciteit nog altijd bijzonder effectief en blijven de mensen geloven dat merkproducten, en zeker de "grote" namen, per definitie stukken beter zijn dan andere producten en dat ze dus ook een enorme meerprijs waard zijn. Persoonlijk vind ik dat veel van die "modieuze" stukken slecht gemaakte, verfrommelde en totaal smakeloze brol is, maar nog eens, wie ben ik ? Een oude, ouderwetse zeur ...

En wie had tien, twintig jaar geleden ooit geloofd dat vooraf gesleten jeansbroeken met vooraf geprogrammeerde gaten een van de toppers van de modewereld en de prijzenparade zou worden ?

Hoe veel keren kreeg ik - toen ik een produkt teruglegde of -hing omdat het mij véél en véél te duur leek - niet te horen : ja maar het is een "bliblak" (merknaam) of ja maar het is een "blakblik". Alsof een merknaam synoniem is met kwaliteit ! De winstmarges op sommige van die merkproducten moeten astronomisch hoog zijn !

-- euro :

ik heb het al meermaals herhaald : met de euro zijn een groot aantal producten schandalig veel duurder geworden. Zij die dit betwisten doen nooit zelf boodschappen (denk ik). Daarenboven redeneren zeer veel mensen (ik ook) soms nog in Belgische franken. Een artikel van vijf euro is - per definitie - een koopje terwijl dat product enkele jaren terug misschien 100 frank kostte ...

-- politiek correcte opmerking :

ik zou wel eens willen weten welk aandeel van de in zo'n echt wel schitterend koopcentrum verkochte goederen geproduceerd wordt in lage loonlanden in de derde wereld (globalisatie weet je wel) of zelfs het resultaat zijn van kinderarbeid ?

Maar laat me jullie prettige koop - uitstap niet bederven ...

1 comment:

Anonymous said...

Maar zonder de euro was België een tweede Ijsland geworden ...