Drache nationale

Volgens mijn krant bleef het droog gedurende het "militair en burgerlijk défilé" ter gelegenheid van de nationale feestdag maar wa ser wel de dreiging van donkere regenwolken.

Nu vermijd ik al jaren zorgvuldig naar dat amateuristisch en houterig gedoe te kijken. Nee, ik overdrijf niet : ieder jaar worden we "getracteerd" op bijna strompelende militairen. En die eeuwige mars van de parachutisten - kennen die maar één deuntje ? Nee, vergelijk die "optocht" maar eens met het défilé ter gelegenheid van de Franse nationale feestdag, waar ik ieder jaar met genoegen naar kijk (toch wanneer ik het niet vergeet).

Maar die manifestatie volledig vermijden is zo goed als onmogelijk. Al zappend 's avonds kom je allicht toch een of ander beeld tegen. En ik zag de tribune met de koning en de minister van landsverdediging. Het regende pijpestelen - ik keek nog even of er nattigheid te zien was op hun kleding.

Was dat een speciaal effect van de TV ? Heeft de journalist zijn tekst op voorhand geschreven en/of is hij/zij vergeten de tekst nog eens na te lezen ?

Mystère et boule de gomme.

No comments: