Lost luggage


"Dagelijks gaan in Europa 10.000 stukken bagage van vliegtuigpassagiers verloren. Dat betekent dat dertien passagiers op de duizend hun bagage verliezen, waarvan bovendien 15 procent die niet binnen de 48 uur terug krijgt.

Die cijfers staan in een onderzoek van de Europese Commissie, waarvan de resultaten dinsdag werden voorgesteld door Commissaris voor Vervoer Antonio Tajani.

Tussen januari en oktober 2008 gingen in de luchthavens van de Europese Unie 4,6 miljoen stukken bagage verloren. Wereldwijd ging het in 2008 om 32,8 miljoen stukken, een daling met ongeveer 20 procent tegenover 2007 (42,2 miljoen). Ook al is er na vijf jaar sprake van een verbetering, noemt Tajani de cijfers 'nog steeds astronomisch en onaanvaardbaar'.

Over de juiste omvang van het fenomeen van verloren bagage was tot op heden niet veel geweten. In de loop van 2010 wil de Europese Commissie met een mededeling komen die haar plannen om het fenomeen aan te pakken uiteenzet."

Zie : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20090728_011.

Als ex frequent flyer ken ik het fenomeen en weet hoe vervelend het kan zijn. Iedereen heeft wel een paar al dan niet sterke verhalen over die "horror" van de luchthavens. De weinige keren dat ik nu nog vlieg wacht ik nog altijd met een bang hartje af tot mijn valies wel op de transportband verschijnt.

Maar wat me in deze berichtgeving chokeert is dat de Europese Commissie in de loop van 2010 haar plannen wil uiteenzetten om het fenomeen aan te pakken. Hebben die dames en heren daar in Brussel, Straatsburg enz. echt niets beters te doen ?
--

No comments: