Opinie

Volgens Tertio is prof. Jaak Billiet "de absolute authoriteit voor het opinieonderzoek in Vlaanderen." Ik zou het niet weten ; ik moet toegeven dat die naam mij niet bekend is.

Tertio schijft dat hij tegelijk "berucht" is vanwege zijn genadeloze kritiek op de kwaliteit van de peilingen en de manier waarop de media daarmee uitpakken. Zijn kritiek zal wel veel wetenschappelijker gefundeerd zijn dan mijn gegrom, maar dus toch een man naar mijn hart.

Een paar citaten uit het artikel - om over na te denken :

'Meten alleen is nog geen echt weten".

"Men denkt dat het wel goed zit als er maar veel respondenten zijn. Maar dat klopt natuurlijk niet ... Probleem is dat zomaar procenten worden gelanceerd zonder vermelding van de absolute aantallen en de manier waarop de vragen werden gesteld. Zo krijg je volksverlakkerij en daar reageer ik tegen. Zeker als de VRT, met het statuut van openbare omroep, zomaar dingen overneemt. Om het even wie kan gelijk welke nonsens vertellen."

En dat gebeurt dagelijks ... Mensen worden op een verkeerd been gezet ; beleidsmakers, politieke partijen en media reageren op gegevens die "in grote mate virtueel" zijn.
**

About opinion polls, statistics, garbage in and garbage out ...

No comments: