Nog uit de krant

-- De hoofdzetel van Dexia verhuist mogelijks naar Parijs. Dat de Belgen bij het vroegere Gemeentekrediet nog een overwegende invloed hebben op het kapitaal heeft geen belang. Geef toe dat vergaderingen van een raad van bestuur - en de voortdurende hoog nodige verplaatsingen van kaderleden ter voorbereiding van belangrijke beslissingen - voor de kleine Belgen véél interessanter worden wanneer die in Parijs gebeuren ?

-- De onderhandelingen met de elektriciteitssector lopen nog en wij zitten nog niet in de fase van dwingende maatregelen. Dat heeft de premier verklaard over de bijdrage van 250 miljoen euro die de elektriciteitssector zou moeten ophoesten voor de begroting 2008. Met andere woorden, de electriciteitssector heeft njet gezegd en minstens één minister staat met zijn broek op zijn enkels. Maar zo iets gebeurt tegenwoordig toch bijna alle dagen, of niet soms ?

-- Ahmadinejad vraagt audiëntie bij paus. De Iraanse president is volgende week in Rome voor een VN-top over voedselveiligheid en wil van de gelegenheid gebruikmaken om bij Benedictus XVI op bezoek te gaan. Provocatie of welgemeende belangstelling ? Ik ben benieuwd naar de reactie van het Vaticaan, maar ja, de koning van Saudi-Arabië is ook al op de thee geweest, en dan schrijf ik nog niets over andere staatshoofden uit Amerika ...

-- De premier heeft goede hoop op een normalisering van de contacten tussen ons land en Congo. Dat verklaarde hij vanmorgen na afloop van het kernkabinet. En wanneer gaat hij zich nu eens effectief met de goede contacten binnen dit koninkrijk bemoeien ?

-- Op vraag van een ministerie heeft het Planbureau uitgerekend dat er in de toekomst nog meer verkeer komt : een vijfde meer verplaatsingen met auto's dan de 9,5 miljard die we hadden in 2005 en de helft meer vrachtvervoer. Dat wacht ons in 2030. Dat geldt wel bij onveranderd beleid (en groei ?). Scenarios werden bij mijn weten niet uitgerekend - of toch niet vermeld in de krant.
Zo kan ik het ook wel. Hoeveel hectaren bos zouden niet kunnen worden gespaard indien deze open deuren niet langer werden ingetrapt ?
Maar ja, wie ben ik ? In mijn vroeger leven heb ik dikwijls juist hetzelfde gedaan want bevel is bevel ... en 2030 is toch wel de laatste van mijn zorgen.

2 comments:

Anonymous said...

En dan zwijg ik nog over Jan Hoet !

Anonymous said...

Pope Benedict XVI has reportedly canceled meetings with seven world leaders to avoid encountering Iranian President Mahmoud Ahmadinejad. Hmmmm ...