"Hollandse maatjes"

De Standaard heeft weer een stapel - waarschijnlijk relatief goedkope - bladvulling gevonden voor de komende weken : een diepgaand onderzoek over de verhoudingen tussen Vlamingen en Nederlanders.

Deze artikels zijn natuurlijk weer breed gestoeld op enquetes en statistische analyses, hoe zou het ook anders kunnen ?

Enfin, ze doen maar. Maar toch wil ik even inpikken op een zin van Peter Vandermeersch in "Commentaar" : "Het onbegrip tussen Vlaanderen en Nederland, het land waarmee we een groot stuk van onze geschiedenis en onze taal delen, is misschien wel groter dan dat tussen Vlamingen en Franstaligen in dit land."

Met de grond van de boodschap heb ik geen enkel probleem : dat is gewoon zo. Dat we gescheiden worden door dezelfde taal kan ik voorlopig ook nog niet ontkennen, alhoewel we - zoals ik eerder al schreef - ook op dat gebied razendsnel uiteengroeien. Maar dat we een groot stuk van onze geschiedenis delen, daar sta ik paf van. Behalve de Boergondische periode (en dan nog ...) en de 15 ongeluksjaren tussen 1815 en 1830, wat was er nog gemeenschappelijk ?

Wel kan nog aangestipt worden dat de "gouden eeuw" in Nederland nooit zo "schitterend" en "voorspoedig" geweest zou zijn zonder de inbreng van uitgeweken Vlaamse en Belgische protestanten, maar dan is de pot echt wel uitgeschraapt!

No comments: