Bourgondië

Ik heb zo even een stuk van een toeristisch programma over Bourgondië gezien op de VRT. Een vervelend mannetje moest ons door die prachtige streek leiden. Dat mannetje is ook de reden waarom ik niet ben blijven kijken.

Hij wist onder andere te vertellen dat de wereldberoemde beeldhouwer Claus Sluter een Vlaming was. Verschillende bronnen op internet verkopen de man ook als een "Flemish sculptor". Ik heb altijd gedacht dat Claus een Waal was, hoewel die term in die tijd nog niet bestond. Maar alla, Franstalige Belgen bestonden toen ook nog niet.

Ik lees nu, ook op internet, dat hij (waarschijnlijk) geboren is in Haarlem. Zo staat het blijkbaar ook in de Encyclopedia Britannica. Een pure ollander dus.

Is onze cultuur dan zo arm dat we nu ook al ollanders als vlaming moeten verkopen ? (Het tegenovergestelde lijkt natuurlijker !)

Of heb ik ongelijk en was het toch een vlaming ? Dat heeft tenslotte geen enkel belang. We kennen de man nog om zijn sublieme kunst, niet om zijn afkomst.

No comments: