Spelling

De Taalunie gaat de spelling nog maar eens tegen het licht houden :

"De Nederlandse Taalunie begint volgend jaar met de voorbereidingen van nieuwe spellingsregels, die in 2015 verschijnen. In dat jaar komt de nieuwe versie van de Woordenlijst Nederlandse Taal uit, beter bekend als het Groene Boekje."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20091216_044.

Houdt dat dan nooit op ? Ik heb eerder al geschreven dat ik de Taalunie een onding vind : luister eens naar een Ollander en naar een Flaming. Die regelmatige hervormingen zijn enkel nodig om een legertje mugge(n)zifters aan het werk te houden en de uitgeverijen te laten draaien. Afschaffen dat zootje !

Of zoals een lezer schreef in een reactie : "Eerst de zaken oeverloos complex maken en dan 'tegen het licht houden' in de hoop om alles weer te vereenvoudigen ? Hoe spellen zij 'begrijpe wie kan?' Bezigheidstherapie !"

Zelf heb ik eerder geschreven dat ik al lang afgehaakt heb.

3 comments:

Bruno said...

Bedankt voor de herinnering. Ik heb nu eindelijk aan de Taalunie geschreven dat mattentaarten fout is. Het zijn namelijk ook geen wrongelentaarten of kazentaarten.

pablo said...

Hoe je het ook schrijft - het is en blijft de beste taart ter wereld, maar ze moet wel uit de onmiddellijke omgeving van "Giesberg" komen.

Wat hier in Gent onder die naam verkocht wordt is een regelrechte schande.

Pablo Carpintero said...

En het objectief van de Taalunie is stabiliteit.

Ik heb er natuurlijk weer geen snars van begrepen.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=QH2JV2QM&word=taalunie.