In memoriam

Met diepe weemoed lees ik in de krant het overlijdensbericht van Gerard Van Herreweghen, geboren te Pamel op 5 november 1914 en overleden te Gent op 15 december 2009.

Hij bereikte de gezegende leeftijd van 94 jaar, maar zijn verdwijnen betekent een onherstelbaar verlies voor de heemkunde en genealogie van Pamel en omstreken. Gerard was een begenadigd onderzoeker en een gezegend schrijver. Hij publiceerde nog altijd, onder andere in het Davidsfondsklokje van Pamel - Roosdaal.

Hoewel hij al zeer lang in Gent woonde (hij werd leraar aan het P.H.T.I. in 1938) bleef hij diep verknocht aan zijn streek en zijn volk. Ik heb hem niet persoonlijk gekend, maar hij was een van de grote inspiratoren voor mijn genealogische passie en bezorgde mij ontelbare uren van lees- en zoekgenot met en in zijn vele publicaties. Ik heb hem overigens gisteren en een paar dagen eerder nog geciteerd op deze blog.

Nog niet zo lang geleden werd een website opgezet waar men meer over deze uitzonderlijke man kan vinden : http://www.vanherreweghen.be/.

Bij deze betuig ik mijn diepste deelneming aan zijn echtgenote, zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkind. Wij zullen deze man nooit vergeten, en zijn bijdragen aan de geschiedenis en de families van Pamel blijven zijn grootste monument.

Moge hij rusten in vrede.

1 comment:

pablo said...

Lees ook : http://www.editiepajot.com/regios/8/articles/9879 voor een uitgebreider biografie.