Passie

Ik denk dat ik het voordien al geschreven heb, maar de passie van de nu hoogbejaarde, en nog altijd actieve Gerard Van Herreweghen met zijn talloze publicaties over de geschiedenis en de families van Pamel - en Roosdaal - heeft een onvoorstelbaar grote invloed gehad op de kennis van de locale geschiedenis, en op het even belangrijke vasthouden aan gegevens van een recent verleden.

Weinig dorpen kunnen zich op zo'n gedegen, bijna encyclopedische kennis beroemen. Het volstaat om het werk van zo'n reus te vergelijken met de moeite die moet gedaan worden om enkele magere gegevens over minder "gelukkige" gemeentes te vinden, om terecht te waarderen wat hij voor zijn dorp en zijn mensen gedaan heeft.

Misschien was ik zonder zijn bijdragen in het DF-Klokje na mijn pensionering nooit actief beginnen spitten in mijn stamboom - maar gelukkig had ik, dank zij zijn boeiende bijdragen, het virus toen al lang en zwaar te pakken.

En gelukkig lijkt het erop dat hij navolgers gekregen heeft in Pamel !

Hartelijk dank, Gerard !

No comments: