Mijmering ?

Genealogie is een fantastische hobby, maar wat ik tot nu toe op mijn blog gezet heb zijn meestal slechts naakte, droge feiten. Geboren op die datum te, gestorven op die datum te, zoon/dochter van enz ...

Dat geldt voor alle generaties, behalve voor de meest recente die ik zelf nog gekend heb, of over dewelke ik nog verhalen heb gehoord van ouders en grootouders, ooms en tantes, andere familieleden en kennissen.

Ik zit soms te denken dat zelfs indien ik honderd jaar oud zou worden in goede gezondheid, en zo ik acht uur per dag en zeven dagen per week op zoek zou zijn - hetgeen ik zeker niet van plan ben - ik nog altijd grote gaten in mijn werk zou hebben, zowel wat betreft (*) de bijkomende afstammingslijnen die nog terug te vinden zijn en de wedersamenstelling van de gezinnen van elk van mijn voorouders, maar ook en vooral wat betreft de omstandigheden waarin deze mensen leefden en stierven : wat ze deden, hoe leefden ze, hoe ze woonden, enz enz.

Het overgrote deel van die info is verdwenen in de nevelen der tijd, maar er valt nog genoeg te vinden. Dat vraagt nochtans zéér veel tijd, kennis van de archieven, van oud schrift en van latijn, van plaatselijke geschiedenis ... zaken die ik allemaal onvoldoende of totaal niet beheers.

Werk op de plank zal er altijd zijn ... en hopelijk heb ik nog een zee van tijd om verder te zoeken !

----------------
(*) Ik meen mij te herinneren dat "wat betreft" een gallicisme is, maar alla.

No comments: