De verkoop van België

Voor de tweede opeenvolgende dag brengt De Standaard verslag uit over "Het bod op België, twintig jaar later" - de verkoop van de Société Générale de Belgique.

Wij beleefden het mee, van uur tot uur. We waren zéér anti de Benedetti want die Italiaan - die boertig genoeg was om pralines mee te brengen - zou toch maar al de mooie en minder mooie kroonjuwelen van de SGB verkopen ; hetgeen wij indertijd "la vente par appartement" noemden.

We slaagden een zucht van verlichting toen het "bevriende" Suez als winnaar uit de arena kwam. Met 100 % "hindsight" had de Benedetti misschien toch maar beter gewonnen, want wat heeft Suez gedaan ? Juist. Kijk maar waar de brokstukken terecht gekomen zijn.

°°°

De Standaard weet ook te melden dat CBR - CBR was een van de kroonjuwelen van de SGB, maar die wou, terecht of onterecht, altijd maar meer - in 1999 aan HeidelbergCement verkocht werd. De verkoop werd aangekondigd in September 1993 - de 24e denk ik, zo uit mijn hoofd.

Ik zou over de verkoop van het rendabele CBR een boeiende case study kunnen schrijven, want de maanden ervoor staan in mijn geheugen gegrift. Maar dat kan, mag, en wil ik niet. Ik heb in die maanden wel heel veel geleerd, voornamelijk over de dynamiek van de menselijke verhoudingen. Verder wil alleen zeggen dat het met mogelijke andere overnemers zeer waarschijnlijk veel minder goed zou zijn afgelopen voor CBR en zijn personeel.

Ik heb nog jaren - loyaal - voor Heidelberg gewerkt, en die groep lijkt bijna 15 jaar later nog altijd "zijn devoren" te doen, maar voor mij was dat de zwartste dag in mijn beroepsleven.

Sic transit gloria mundi ...

De honden blaffen, maar de karavaan trekt voorbij ...

°°°

Nog een randnota : Lamy was de eerste gouverneur in decennia die probeerde de SGB te moderniseren. Uitgerekend hij werd overladen met alle zonden van Israel.

No comments: