Nog een mysterie ?

In het eerste kasboek van de KAV in Meerbeke staat op 19 Januari dat een P. Timmermans een geboortepremie kreeg van BEF 50 .- voor zijn achtste kind.

Zie : "Meerbeke verEEUWigd 1900 2000" -Davidsfonds Meerbeke 2001, blz 261.

In die maand werd mijn oom Etienne Theodoor Timmermans geboren op 11 januari 1939. Hij stierf spijtig genoeg een paar dagen later op 14 januari. Hij was het zevende kind van mijn grootvader Pieter Jozef Timmermans (Meerbeke 1886 -1953) en zijn vrouw Rosalia Margaretha (Margriet Ravijst).

Er waren in die dagen pakken Timmermans'en in Meerbeke maar het zou wel toevallig zijn moest er een andere "P. Timmermans" in dezelfde maand een achtste kind gekregen hebben ...

Waarschijnlijk was dat inderdaad het geval ; maar misschien ook niet, misschien telden ze de kinderen van mijn grootouders slordig, en heel misschien - dit lijkt uiterst onwaarschijnlijk - was er nog een zeer jong gestorven kind waar we niets meer van weten, dat ook niet in het trouwboekje stond. Wie zal het ons nog zeggen ?

Ik weet niet eens of mijn grootmoeder ooit lid geweest is van de KAV, en ik baseer mij op de tekst van het boek : in hetzelfde lijstje staat ook een uitgave van 50 BEF bij sterfte. Dat zou al veel aannemelijker lijken ...

Die wet op de privacy die de gegevens 100 jaar beschermt is echt een "pain in the ass", zeker voor de naaste familie !

°°°
Tussen haakjes het gaat hier wel over een lijst van de KAV Kristelijke Arbeiders Vrouwenbeweging, die in Meerbeke gesticht werd in 1933. Toch worden de echtgenoten even veel, zoniet nog meer, vernoemd dan de echtgenotes. Teken des tijds.

No comments: