Een afzetter en de crisis

Ik vind Jean-Pierre Van Rossem een bijzonder onguur en onsmakelijk personnage en een onverbeterlijke afzetter. Come to to think of it, indertijd leek hij eenzaam in die categorie, maar in de huidige crisis zijn er zo al honderden ontmaskerd, en die hebben er niet voor in de bak gezeten zoals Van Rossem. Nietwaar heren mega-bankiers ?

Een te mijden personnage dus, die nog altijd veel wind maakt (de uitleg die hij geeft over zijn systemen houdt geen steek) en die anderen, niet altijd ten onrechte, voor onnozele grijpgrage rovers aanziet. Toch is hij geen onverdienstelijk economist. En de sporen die hij aangeeft om uit de crisis te raken zijn niet onzinnig of onverdienstelijk, verre van. Er kan minstens over worden nagedacht.

Lees : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=G128KGIU&word=van+rossem.

Toch denk ik dat zelfs hij de crisis onderschat en niet inziet dat het systeem door en door rot is en zo snel mogelijk vervangen moet worden. Wij hebben niet alleen met een overproductie-crisis te maken, maar met een systeemcrisis. Hoewel beiden teruggaan op de onmetelijke hebzucht van ons menselijk ras lijkt de noodzakelijke aanpak mij wel verschillend, en uiterst gecompliceerd in het tweede geval.

En blijkbaar ben ik niet de enige die denkt dat deze crisis nog tot 2020 kan aanslepen. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik mij totaal vergis maar ik vrees het ergste. De cijfers kunnen misschien sneller verbeteren, maar zoland de mentaliteit en het systeem niet veranderen, zie ik het zéér somber in op lange termijn.

Hoewel, menselijk gesproken, mijn lange termijn niet meer zo heel lang zal zijn...

No comments: