De Lijn

De Lijn heeft grootse plannen. Ze plant nu een nieuwe tramlijn tussen Ninove en Brussel.

Ooit reed er een tram tussen Ninove en Brussel. Ik herinneren mij die goed uit mijn jonge jaren, want in Meerbeke was er een tramstation waar we altijd voorbij moesten toen we van de trein in Ninove kwamen. Door het stadje - in onze ogen toen een stad - door de Dendermeersen en dan, toen we het station zagen, wisten we dat we bijna gearriveerd waren. Ik herinner mij die tram ook goed vanwege een familieanecdote, die echter niet voor publicatie vatbaar is. Van de doden niets dan goeds ...

Die lijn werd afgeschaft in de jaren zestig, en sindsdien verdiende de - meestal kaarsrechte maar behoorlijk hellende - steenweg van Ninove naar Brussel het epitaaf dodenweg.

Binnen enkele jaren wordt de boerentram vervangen door een sneltram. Faire et refaire, c'est toujours travailler.

Zie : http://www.delijn.be/mobiliteitsvisie2020/homepage.htm.

***
Tussen haakjes, het hele plan wil de files op de wegen korter maken, maar Brussel blijft het centrum van het Flaamse univers. Decentralisatie ? Ho maar. En indien - ramp o ramp - ons apenlandje toch uiteenvalt en Brussel definitief een "vreemde" stad wordt, wat dan ?

Daarenboven is de receptie van het plan op zijn minst gemengd te noemen.
Zie : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=1K29A06Q&word=de+lijn.

No comments: