Willem Elsschot

Mijn "all time" favoriete schrijver.

Tertio (nr 416 van 30 januari 2008) heeft er een paar artikels aan hem gewijd. De redacteur schrijft terecht : "... Elsschot (1882-1960) heeft eigenlijk geen herdenkingen nodig om aan de vergetelheid te ontsnappen. Zijn taal blijft springlevend en zijn personages blijven tijdgenoten, en dat niet alleen in ons taalgebied."

Elsschot is enige auteur die ik - geboeid - kan lezen en herlezen.

Hij was een teken van tegenspraak in het ultra Roomse Vlaanderen. Maar niet alleen daar : "Niet alle vrijzinnige auteurs waren en zijn overigens bewonderaars. Toussaint van Boelaere vond dat Elsschot niet kon schrijven en Jan Walravens, het boegbeeld van het modernisme in Vlaanderen, noemde hem ooit 'zo expressieloos als een gewassen ruit.' Zover ging Hugo Claus niet, maar hij vond hem toch nooit een echt groot auteur."

Sic transit ... Toussaint van Boelare ? Jan Walravens ?? Wie kent die nog ? En wat Hugo Claus in de mond gelegd wordt, dat zal wel meer zeggen over Claus dan over Elsschot zeker ?

Zelf heb ik nooit een boek van Claus uitgelezen. Dat zal ook wel meer over mij zeggen dan over Claus, maar alla, jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

No comments: