Dat zijn lappen ...

... zijn dat lappen! Een Antwerpse strafrechter heeft twee koranleraars en een studieopzichter van een Borgerhoutse koranschool met uistel veroordeeld voor het gebruik van lijfstraffen.

De rechter was mild omdat de drie op vrijwillige basis lesgaven en verkeerd veronderstelden dat wat ze deden, toegelaten was.

En ik die dacht dat alle Belgen verondersteld werden de wet te kennen ? Ik zie mij morgen al op vrijwillige basis ergens les gaan geven en een leerling een draai rond de oren geven. Behalve het pak slaag dat ik waarschijnlijk al in de klas zelf zou krijgen, zou het kot te klein zijn - twee jaar minium, denk ik.

De fameuze pedagogische tik. In mijn jonge jaren - nu toch weeral zo'n zestig jaar geleden - liepen er in alle scholen wel een paar leraars - toen nog schoolmeesters - rond die de pedagogische tik bijna dagelijks beoefenden, en meestal niet zonder reden. Maar het waren goede leerkrachten en niemand maakte er een punt van, integendeel.

Times change, for the better ... I hope.

No comments: