Land van Aalst

Ik zit te bladeren in oude jaargangen van Het Land van Aalst, en val op "Bijdrage tot de Geschiedenis van het Godsdienstig Leven en de Kerkelijke Instellingen in het Land van Aalst tussen 1550 en 1621 - Tweede Deel - De gevolgen van de Protestantse Reformatie", door J. de Brouwer, in jaargang 1961.

Hieruit blijkt de furie van de beeldenstormers maar eveneens de zeer harde repressie die er op volgde. Tientallen beeldenstormers werden terechtgesteld en honderden anderen redden hun vege lijf door uitwijking en verbanning.

In een lijst van de uitwijkelingen en bannelingen lees ik de naam Bartholomeus Nuekerman uit Geraardsbergen. Het juiste jaartal wordt niet vermeld maar uit de tekst kan worden afgeleid dat het gaat om de periode rond 1570.

Dit levert voor mij twee belangrijke gegevens op :

- dit is de oudste vermelding van de naam Neukermans die ik tot nu toe gevonden heb ;

- de vondst bevestigt eveneens dat de naam in de bredere regio al bekend was zo'n 130 jaar voor de eerste Neukermansen in Okegem neerstreken. Voor zij in Okegem opdoken waren er ook vermeldingen te vinden in meerdere dorpen tussen Geraardsbergen, Enghien en Ninove met Petit-Enghien (Lettelingen) en Denderwindeke bij de allereerste, mij bekende vermeldingen.

Maar waarschijnlijk lukt het me nooit - behalve door een gelukkige toevalstreffer - de afkomst van de eerste Neukermansen in Okegem terug te vinden. Indien iemand aanwijzingen heeft, houd ik mij graag aanbevolen.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Om alle misverstand te vermijden, de godsdiensttroebelen eindigden niet rond 1570.
Na het verbreken van de Pacificatie van Gent werd de toestand alleen maar erger.

In de periode tussen 1579 en 1592 werden niet minder dan 54 kerken, ruim een derde van de kerken in het Land van Aalst afgebrand of ten minste gedeeltelijk in puin gelegd. Andere kerken liepen zware schade op zonder dat het gebouw totaal werd verwoest. Slechts een zestal kerken bleven volledig gespaard.

Bij de verwoeste kerken behoorden ook de abdijkerk van Ninove en de kerken van Okegem en Meerbeke. Het herstel van de gebouwen duurde meestal tot diep in de XVIIe eeuw.