September 18 1885

Victor De Clerck, de "Dikke van Pamel" werd begraven. Hij was gestorven op 16 februari.

"De volkstoeloop is ongemeen groot. Om met de brede lijkkist - die veeleer een kast was - buiten te geraken, moest een deurstijl sneuvelen en een stuk van de muur. Op planken werd hij de huistrap afgeschoven en op een slee naar de kerk getrokken. Want het had gesneeuwd en de afstand tussen woonhuis en kerk was toch maar een 70-tal meter. Men beweert dat er meer werd gelachen dan geschreid. Menselijke reacties zijn soms eigenaardig. En na de mis werd de roem van Pamel ter aarde besteld in een graf dat haast dubbel zo breed was als normaal."

Uit "Eeuwigdurend Pamels Kalender" van Gerard Van Herreweghen, DF-Klokje 1979.

De Dikke was een naaste buur van mijn overgrootouders Felix De Vidts en Blondina Muylaert (zie : "February 10 1942"). Mijn grootmoeder Maria Antonia De Vidts (Pamel 1885 - 1949) kan hem niet persoonlijk gekend hebben, maar de verhalen over deze uitzonderlijke man werden in de familie levendig gehouden. Mijn grootmoeder wist ook dat ze "verre familie" was van Victor. Wij weten nu dat dit door de familie Van der Sleyen was - zie de post over "De Dikke van Pamel".

2 comments:

Lebbercherrie said...

Ik weet niet of ik het hier al vermeld heb, maar "Den Dikken van Pamel" was beroemd tot in Affligem waar ik grootgebracht ben. Als kind hoorde ik mensen er nog naar verwijzen, zelfs 100 jaar later.

Pablo Carpintero said...

Die arme sukkel, figuurlijk gesproken dan, heeft een diepe indruk nagelaten op zijn tijdgenoten en hun afstammelingen. Zie het standbeeld dat voor hem nog recentelijk werd opgericht op de Pamelse oever van de Dender.