Media

Jan De Volder stelt in Tertio van 15 october: "Crisis daagt kwaliteitsmedia uit".

"Media zien zichzelf graag en terecht als de waakhonden van de democratie. Maar hoe gemakkelijk gedragen ze zich als meehuilende wolven in het bos ? Hysterie haalt het gemakkelijk op koelbloedigheid, emotie op rede. Berichtgeving op crisismomenten is niet eenvoudig. Journalisten moeten snel werken op basis van onvolledige gegevens, eindredacteurs moeten dat snedig verpakken, mediamarketeers moeten meer verkopen dan hun concurrenten."

Hij schrijft dat de "waarheid" in zo'n gecommercialiseerde context soms ver te zoeken is, en stelt stelt de vraag "Vergissen we ons als we de zaken almaar meer zien afglijden ?"

Voor mij persoonlijk is dat zelfs geen vraag meer. Het verantwoordelijkheidsgevoel is in vele media ver te zoeken. Wat telt is impact en opbrengst.

Ook de berichtgeving over de huidige financiële crisis is daar een schoolvoorbeeld van. De verpakking - de woordkeuze- is zoveel belangrijker dan de inhoud. Hoe spectaculairder hoe liever.

The superficiality and irresponsibility of the media is growing into a very serious worldwide problem. In earlier times, lying for ideological reasons was generally accepted : the end justified the means. Now the ulterior objective is neither truth, nor objective information, but a good story that will sell.

No comments: