Begrafenissen

Een paar dagen geleden las ik dat een overbevraagd priester met vijf parochies in minstens een van die parochies geen begrafenisdiensten meer zal leiden. In de plaats komt er een gebedsdienst geleid door een leek.

Ik heb lang geaarzeld hierop te reageren omdat ik weet dat de overblijvende actieve priesters echt geen leven meer hebben. Ze sprinten van hot naar her en weer terug.

Maar toch heb ik een vraag : indien alle administratieve en sociologische beslommernissen overgenomen worden door leken en vele van de (dikwijls overbodige maar politiek correcte) vergaderingen worden afgeschaft, zouden de priesters dan niet een klein beetje meer tijd kunnen vrijmaken voor hun echt priesterlijke taken ? Nu zien we dijkwijls dat leken proberen priesterlijke taken over te nemen terwijl priesters lekentaken blijven vervullen. Hoe kunnen ze dan nog een levend voorbeeld zijn voor jongeren die eventueel iets zouden voelen kriebelen om dezelfde weg te gaan (vroeger noemde men dat een roeping).

Maar een zaak is zeker : het priestertekort zal in onze streken nog veel erger worden voor het - indien ooit - weer verdwijnt.

Dies irae, dies illa !!

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Prioriteiten, prioriteiten ! Priesters moeten geen sociologen, antropologen, economisten of maatschappelijke werkers zijn : hun functie is zielezorg.

NB : ik denk dat er een politiek correcte "n" in zielezorg moet staan maar - zoals vroeger al opgemerkt - ik schrijf mijn eigen taal.