Man bijt hond

In mijn e-mail vind ik een bericht dat oorspronkelijk door Woestijnvis zou verstuurd zijn.

Een paar uitreiksels :

" Woestijnvis zoekt oude klasfoto's
Beste,

'Man Bijt Hond' is een nieuwe rubriek aan het voorbereiden en daarom wil ik graag jullie hulp inroepen. De rubriek zou van start gaan in december, dus alle hulp is welkom.

We zoeken mensen, van minstens 50 jaar oud, die in het bezit zijn van een klasfoto van vroeger.
De vereisten zijn als volgt:

* KLASFOTO - een zwart-wit-foto van een klas, dus niet van een hele school of van meerdere klassen samen, waarop meer dan 10 personen staan. Het is uiterst belangrijk dat de foto zelf intact is: geen vlekken erop, geen kanten eraan, geen wazige vlekken. Hij zou ook van redelijke kwaliteit moeten zijn, omdat we op de foto inzoomen tot op de hoofden.

* PERSOON - zou zelf uiteraard op de foto moeten staan. Hij/zij is een vlotte prater van minstens 50 jaar oud die van minstens 10 personen op de foto de naam én een leuke anekdote kent. Dit kan vanalles zijn bvb. wat deden de ouders, wat voor een persoon was de leerling op de foto in de klas, leeft hij of zij nog en zo ja, hoe gaat het ermee, wat was de strafste stoot in de klas etc. De persoon die vertelt komt niet in beeld. Hij/zij moet enkel vertellen in voice-over. Belangrijk is wel dat ze verstaanbaar Nederlands spreken, want ondertitelen is in deze rubriek onmogelijk."
enz. enz.

Ik zal maar niet neerpennen wat ik over dit soort entertainment "au ras des pâcquerettes" denk.
Alles moet wijken voor een goeie lach of een brok fake sentiment.


Niemand kan een "personnage" dat daar behoefte aan heeft verhinderen om zijn zegje te doen op tv. Soms levert dat zelfs een paar aangename momenten op.

Maar over de privacy van de andere eventueel betrokken mensen wordt geen woord gezegd. En, waarschijnlijk ten overvloede, ik denk niet dat programma-brouwers best geschikt zijn om daar over te oordelen.

No comments: