Katholiek onderwijs

Nog in dezelfde rubriek van mijn kwaliteitskrant van vandaag vraagt een lezeres zich af waarom naast de katholieke godsdienst eveneens islamles zou kunnen worden voorzien in het vrije onderwijsnet. Die vraag was ook al bij mij opgekomen, alhoewel ik er - met mijn slecht karakter - eerder zou van uitgaan dat zelfs de katholieke godsdienst in dat net stiefmoederlijk behandeld wordt, tenminste als ik mag voortgaan op de kennis van de kinderen en adolescenten die in dat net worden "gevormd".
-
Die lezeres vraagt zich af of haar kinderen dan ook zedenleer zullen kunnen volgen in die "door de overheid flink gesubsidieerde katholieke scholen". Zij vraagt zich af of het humanisme niet veel dichter staat bij "de realiteit van de katholieke scholen" dan de islam.
-
Dat is de hamvraag : hebben de katholieke scholen nog een specifieke eigenheid ? Ik hoop van wel maar ik vrees van niet. Zonder die religieuze eigenheid - die onze opvoeding nog doordesemd heeft, ten goede of ten kwade - hebben ze eigenlijk geen bestaansrecht meer.
-
Nog een gevolg van het alles overheersend relativisme en het politiek correct denken.

No comments: