Half Oogst


Vandaag zei een van mijn nichtjes dat er een open lucht mis geweest was in haar stad. En dat er ook een processie was. En toen vroeg ze mij wat een processie was. Ik mag niet zeggen hoe jong ze is, dat doet men niet met dames - maar ze is een volwassen vrouw met een kind - ze is dus niet "van gisteren" ... en ineens gaf ik er mij rekenschap van dat het rijke Roomse leven nog sneller verdwenen is dan de gletschers van de Alpen of van Groenland.

Vanmorgen, het is de hoogdag van Onze Lieve Vrouw Hemelvaart, of Half Oogst, ging ik naar een mis in de St Niklaaskerk in Gent waar de gregoriaanse gezangen nog (opnieuw) gezongen worden. Een ontroerende religieuze ervaring voor een oude ketter zoals ik, een ontdekking van een mooie kunstvorm voor anderen.

Goedgezind heb ik dus proberen uitleggen wat een processie was - niet eenvoudig te begrijpen voor wie het nooit heeft meegemaakt.

Het ganse dorp in feeststemming. De huizen versierd met vlaggen en heiligenbeelden in het deurgat of voor het raam en bloemblaadjes of gekleurde papiersnippers op de straat.
De champetter met sabel, de plechtig schrijdende fanfare met vlag en meestal bombastische muziek, de communicanten in feestkledij geleid door de nonnekes, uitbeeldingen van heiligenlevens met verschrikkelijke kledij en abominabele valse baarden, en het Heilig Sacrament, getorst door de pastoor, onder een baldakijn en omgeven met brandende flambeeuwen. En daarachter volgde zowat het hele gelovige volk.

Waar is de tijd ? Eerlijk, ik ben een oude zak, en een contrarian to boot, maar dat mis ik toch wel. Tussen haakjes, mijn nichtje wist ook niet wat het Heilig Sacrament was.

Indien er inderdaad een Grote Baas is, die ons later opwacht, zullen we een en ander uit te leggen hebben. Wat er bij ons nog werd ingestampt (het woord is niet te zwaar) werd aan de volgende generaties zelfs niet meer gemeld, want dat was niet meer van onze tijd ...

Indien er geen Grote Baas is hebben we toch enkele intens mooie folkloristische gebruiken verloren. U kiest.

3 comments:

Anonymous said...

Een flambeeuw, wat is dat ?

tanja said...

zou dat nog veel gebeuren die procesies?vroeger gingen die bij ons ook uit en denk dat het dan ook was dat ze in moerzeke schone dinges maakten voor de kapelekes in zand (zand en bloemen denk ik).twas alvast heel mooi.
en heb ook nog in de processie gelopen voor een stuk chocolade.(tijd van lagere school)

Anonymous said...

Tip : Bij goed weer is er in Okegem elk jaar om 11 uur met halfoogst nog een openluchtmis, uiteraard zonder processie.