Respect

De verkiezingskoorts begint weer toe te slaan. Voor een contrarian als ik is dat een uiterst moeilijke periode want ik wordt niet graag voor een nincompoop versleten.

Voor mijn deur staat toevallig een personenwagentje geparkeerd. Een donkerblauw-witte affiche bedekt een groot deel van de achterruit. In koeien van letters lees ik : RESPECT. Het gaat om publiciteit voor een mij totaal onbekend iemand die voor het Vlaamse parlement candideert. Ik kon wel zijn naam lezen. Een beetje gegoogel leert mij dat hij een partijspringer is (maar wie is dat tegenwoordig niet ?) en dat hij ook al eens geschorst geweest is wegens overschrijding van verkiezingsuitgaven of zo.

Respect ?

De kranten raken stilaan gevuld met onzinnige beloften en totaal oninteressante interviews of geforceerde uitspraken. Totaal onbekende en oninteressante backbenchers die alleen goed zijn in het zitten - maar dan niet noodzakelijk in de zetels van het parlement of andere verkiesbare pluches - komen ons vervelen met hun "inzichten".

Respect ?

Het lijken wel de dagen voor St Niklaas waarin kinderen over hun toeren raken bij de verhalen over snoep, geschenken en zo meer. Alleen krijgen de kinderen eventueel toch hun geschenken. Wij krijgen "hot air" en belastingen.

Respect ?

Op mijn brievenbus staat duidelijk dat ik geen publiciteit wil. Toch blijft er bijna dagelijks verkiezingspropaganda in landen - van alle partijen.

Respect ?

Gisteren las ik een artikeltje in Tertio waarin twee "zonen van" die als politici bestempeld worden hun inzichten mochten geven over de aanpak van de vergrijzing in onze maatschappij. Beiden debiteerden een paar dooddoeners en gaven een lijstje van al dan niet relevante detailmaatregelen. En dat voor een probleem dat mede onze toekomst gaat beheersen.

Respect ?

Onlangs pleegde ik een post over de betekenis van het woord "vriend". Respect is een woord dat zo mogelijk nog meer misbruikt wordt.

Respect in een verkiezingscampagne ?

**

Ik kan geen respect opbrengen voor 75 tot 98 % van onze politiekers. En ik denk dat zij wederkerig over het algemeen zeer weinig respect opbrengen voor het kiesvee. Oh ja, ik hoor hen al verontwaardigd schreeuwen dat zij het grootst mogelijk respect en toewijding hebben voor de kiezers.

Indien dat zo is, dat ze dan eens ophouden met liegen.

1 comment:

pablo said...

Nog een voorbeeld van "respect". "Onze" Jean Luc De Haene weet "De massa denkt per definitie niet na".

Zie : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=0R2ARPSL.

Groot gelijk, Jean Luc, de massa denkt niet na, zeker niet wanneer ze moet gaan kiezen !!!