Eet smakelijk ?

Ik heb gisteren in een behoorlijk gezellig, kindvriendelijk en druk bezocht restaurant - taverne - brasserie voor de eerste keer in mijn leven een "gemarineerde lomotournedos met gegrilde aubergines en soufflé van basilicum" geeten.

Door de attente bediening werd dat gerecht behoorlijk aangeprezen. Mij werd gezegd dat lomo een bijzonder mals stukje (Spaans ?) varkensvlees was.

Ik kreeg twee dikke repen vlees in een donkere, bijna smakeloze saus, en de (minuscule) soufflé was totaal ingezakt. De aubergines waren bijna tot moes verworden en het varkensvlees was ergens tussen bleu en rosé geroosterd. Nu eet ik principieel enkel correct gebakken varkensvlees : voor mij is dat doorbakken - zonder taai te worden - met hoogstens nog een lichte rose schijn. Ik denk te weten dat de tijd van de lintwormen voorbij is, maar toch ...

Omdat ik vind dat men nu en dan eens moet openstaan voor nieuwigheden heb ik het vlees toch opgeeten. Ten eerste zaten er een paar pezen in waar mijn behoorlijk snijdend mes slechts moeizaam doorheen kon zagen. Ten tweede kan ik over de smaak van het tussen mijn tanden nog krakende (ongare) vlees niet naar huis schrijven. Gelukkig kon ik voldoende doorspoelen met een aanvaardbare merlot.

Dat was dus een eerste en een laatste poging. Ik wurg er nu nog een beetje van wanneer ik eraan denk. Het restaurant staat zeker niet in mijn zwart boekje, maar het gerecht wel.

No comments: