Onze Lieve Heer Hemelvaart

Morgen "vieren" we de hoogdag van Onze Lieve Heer Hemelvaart.

Wie is "we" ?

Dat is een steengoede vraag. Waarom blijven rooms katholieke feestdagen zoals kerst, pasen, pinksteren, O.L.H. hemelvaart, O.L.V. ten hemel opneming enz. officiële feestdagen in een totaal geseculariseerde maatschappij, waarin een minderheid verzuurde ex katholieken met grote graagte blijft spuwen op alles wat van die godsdienst overblijft ; waarin vele religieuzen niet meer voor hun eigen overtuiging durven uitkomen, omdat ze vrezen dat ze dan niet meer politiek correct zullen overkomen ? Een maatschappij waarin priesters zelf niet meer geloven in wat hun "club" hen nochtans voorhoudt te geloven ? Ik krijg gekromde tenen van die progressieve betweters ! En, believe you me, ik ken er enkelen. Gelukkig ken ik er ook nog een pak anderen !

Terug naar de feestdagen : vele mensen weten niet eens meer wat de feesten betekenen waardoor ze een vrije dag, en soms een verlengd weekend krijgen.

Waarom blijven die vrije dagen dan ? Ooit gehoord van verworven rechten ? Juist.

Pure hebzucht dus. Allez, voor één keer zal ik wat "menslievender" zijn en hebzucht omdopen in traditie, alhoewel, van harte is het niet !

No comments: