Telefoon

Je bent contrarian of je bent het niet, maar ik houd niet van telefoneren, en ik haat SMS-jes met een diepgewortelde passie. Zelfs mijn naaste familie weet daarover mee te spreken.

Ik begrijp de mensen niet die je voor de kleinste onnozelheid opbellen. Alhoewel, ik blog ook voor de kleinste onnozelheid. Het verschil is dat niemand verplicht is mijn blog te bezoeken, maar een rinkelende telefoon is nog altijd een dictator.

Ben je aan het koken, aan het tuinieren, aan het praten, om het even ... wanneer de telefoon gaat staat de wereld stil en moet al de rest wachten. In de winkel of de bank schuif je geduldig aan tot het jouw beurt is. Maar wee, indien de telefoon gaat : de oproeper krijgt altijd voorrang. Diep onrechtvaardig is dat !

En ik haat privé nummers, die meestal gebruikt worden door personen die een stuk minder interessant zijn dan ze zelf denken, of door bedrijven voor enquêtes, verkooppraatjes en ander ongemak. Hoewel ik op de Robinson lijst sta werd ik verder geteisterd met anonieme - dat is een betere beschrijving dan privé - oproepen. De oproep(st)ers hadden meestal niet de tijd het bedrijf te noemen waarvoor ze belden. De hoorn ging direct op de haak : geen vriendelijk antwoord, geen excuus. Zij respecteren mijn privacy niet, zij kunnen dus ... je weet wel wat. Want respect is "a two way street".

Bij de aankoop van een nieuwe telefoon heb ik de belfunctie uitgeschakeld voor alle anonieme oproepen. De call centers kunnen mij nu oproepen tot ze blauw uitslaan, ik hoor de oproep zelfs niet. En toch blijven ze proberen, vanmorgen nog zes maal. Ik zie niet in wat het verschil is tussen stalking en sommige telefoonpraktijken.

En dan heb ik nog niets geschreven over de peperdure oproepen wanneer je zelf een bedrijf moet bereiken. De call centra (bedrijven) kunnen je op ieder ogenblik terroriseren met totaal overbodige oproepen. Maar zelf een bedrijf bereiken - zelfs in geval van nood - is andere koek ! Een rechtstreekse verbinding met een persoon in plaats van een computer is een hoge uitzondering geworden.

Betere bediening ? Respect voor de klant ? Horse manure !

1 comment:

Anonymous said...

soms is een gsm of telefoon nuttig soms zeer ambetant!!

maar is wel iets geworden dat we niet meer missen kunnen...