Olympia

"Sport" op TV. Ik heb overdosissen voetbal, tennis, en de ronde van Frankrijk, pas succesvol ontweken, en daar doemen de Olympische spelen al op aan de horizon.

Een goede reden voor de krant om de voorzitter van het IOC uitgebreid te ondervragen. En een gelegenheid om nog eens een frappante titel te publiceren : "De Spelen zijn er voor de atleten, niet voor een bevolking, regering of continent", zou de heer voorzitter verklaard hebben, tenminste volgens mijn kwaliteitskrant.

Voor wie ook maar zeer onregelmatig een krant leest is dit wel het opmerkelijkste citaat van de laatste weken. Om maar één, niet te recent, voorbeeld te noemen : en Berlijn 1936, meneer de voorzitter ? En waarom betalen staten zich blauw om dat circus te mogen organiseren?

Allons, allons, un peu de sérieux, monsieur le président ... Geef toe dat de spelen toch ook wel een héél, héél klein beetje georganiseerd worden tot meerdere eer en glorie van het IOC.

De Olympische gedachte is al lang collateral damage van het spelencircus geworden.

Maar misschien heeft meneer de voorzitter toch wel gelijk : ik heb altijd al gedacht dat topsporters noodzakelijkerwijze egocentrische selfkickers moeten zijn om te slagen.

Panem et circenses : geniet er allen van, maar aan mij zijn ze niet besteed.

3 comments:

Anonymous said...

Allez, allez, cher ami. Competitie zit in de mens ingebakken. Daarom komt het waarschijlijk nooit goed in dit nog veel groter circus dat aarde heet.

Zimbob said...

Nie waar. Wedden?

Pablo Carpintero said...

Wie ? Wat ? Waar ? Wanneer ? Waarom ? Ik ben even het spoor kwijt ...