Heston

Van de doden niets dan goed. En toch ...

Ik lees dat de "Hollywoodlegende" Charlton Heston overleden is, 84 jaar oud. Voor mij is legende het goede woord want een grote acteur heb ik nooit in hem gezien. Het niveau van een niet te beste vlaamse soap misschien ?

Ik lees dat hij in 1959 zelfs een oscar kreeg als beste acteur voor "Ben Hur", maar hij leefde dan ook in het land van de onbeperkte mogelijkheden. Ik heb de "acteur" nooit gemogen en de meeste films waarin hij speelde waren verschrikkelijke draken.

Daarenboven was hij een verstokt wapenliefhebber en jarenlang voorzitter van de NRA - National Rifle Association, een rabiaat verdediger van het - door de Amerikanen zo geliefde - recht om wapens te dragen.

De man zelf leek sympathieker dan de rollen die hij vertolkte. Hij was een aimabel man en een vaste steun voor de beweging voor burgerrechten (civil rights movement) . Hij was ook een zéér grote uitzondering in Hollywood : gehuwd sedert 1944 en naar het schijnt een trouwe echtgenoot.

Hij moge rusten in vrede.

No comments: