Loonmatiging

Waarom wordt er altijd over loonmatiging gesproken en nooit over winstmatiging ??

****
Een commentaar in De Standaard van vandaag onder de titel : "Kortzichtige houding" - die kortzichtige houding slaat natuurlijk op de vakbonden die gezien de stijgende inflatie loonsverhogen eisen.

De ondertitel : "Werkgelegenheid niet minder belangrijk dan koopkracht". Daar kan ik beter inkomen ...

Een paar citaten :

"De inflatie nu beantwoorden met loonstijgingen zou de aanzet zijn tot een alom gevreesde loon-prijsspiraal. Elke econoom kan voorspellen waartoe dat leidt: een verzwakkende economie en een oplopende werkloosheid."

Correcter ware geweest : "... zou de aanzet kunnen zijn ...". En de alom gevreesde loon-prijsspiraal ? Regeringen en bedrijven met veel schulden kunnen daar volop van profiteren. Ik houd ook niet echt van zinnen met "elke" en "iedereen", alhoewel ik me daar soms ook aan bezondig.

En we weten wat de "voorspellingen" van economisten waard zijn. Ik heb er zelf ook genoeg "op mijn geweten". Mme Blanche doet het meestal beter.

Ook nog : "Voor de allerlaagste inkomens kunnen gerichte fiscale maatregelen eventueel soelaas brengen". Yeah, we weten toch "allemaal" dat fiscale maatregelen ogenblikkelijk effect sorteren.

Maar ja, nuance in de media ... dat is pas een bijna onmogelijke opdracht... en dit is - voor een keer - niet sarcastisch bedoeld.

No comments: