Tour de France

Zoals ik al schreef ben ik juist terug uit het bloedhete Frankrijk. Ik bezocht ook het totaal onopmerkelijke, arme en vervallen stadje Revel waar de Ronde gisteren aankwam.

Ik zal nooit begrijpen waarom dat stadje in ons programma werd opgenomen. Zogezegd omdat men ons een bastide wou tonen ? Of om ons het stratenplan van een bastide de tonen ? Alsof we niet wisten wat rechte straten zijn ? Er zijn in de streek veel mooiere bastides te bezoeken ...

Maar daar gaat het eigenlijk niet om. Ik lees in de krant dat bepaalde ploegen in deze Ronde moeten overnachten in hotels zonder airco.


Ik heb op een week meer gezweet dan in de laatste tien jaar. Wij bliezen al van verlichting (of is het verluchting ?) na een dag in een gekoelde bus en een paar wandelingen van och arme enkele honderden meters in de laaiende zon ... Maar die circusartiesten moeten de ganse dag hard fietsen, bergop en bergaf, in stikhete temperaturen, en dan overnachten en "uitrusten" in een bloedhete kamer ?

Mijn lezers weten dat mijn respect voor het wielercircus diep onder gevallen is. Maar dit is niet menselijk meer !

No comments: