Inwoners

"Niemand weet hoeveel inwoners ons land nu precies telt. De meest recente bevolkingscijfers dateren van 1 januari 2008 en het zou nog maanden duren voor we de cijfers van 2009 kennen ...".

Lees :
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100708_010.

Voor één keer staat de pure waarheid in de krant. De redenen waarom mag je niet lezen want dat zit je weeral in politiek correct gezwam.

En wat zegt dat over alle andere statistieken die zoveel moeilijker te collecteren zijn ?

Quetelet, de "uitvinder" van de statistiek, was een Belg. Maar de Belgische statistieken zijn sindsdien nooit anders dan rotslecht en onbetrouwbaar geweest, zonder nog te spreken van de soms immense vertragingen bij de publicatie - voor de maandelijkse statistieken dikwijls 9 maand en meer ; voor de jaarcijfers : jaaaren ...

Ik weet waarover ik schrijf ; ik heb mijn ganse professionele carrière lang geleden onder de incompetentie van het toenmalige Nationaal Instituut van de Statistiek.

Het liep zodanig de spuigaten uit dat de Nationale Bank de nationale rekeningen overnam. Of die gegevens betrouwbaarder zijn blijft een open vraag ; ze volgen in ieder geval wel sneller.

En of de kwaliteit van de statistieken sedert de regionalisatie van het land verbeterd is ? Ik volg het probleem niet meer, maar ik heb ernstige redenen om er aan te twijfelen.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Er zijn twee onderwerpen waarover ik gemakkelijk een boek zou kunnen schrijven : de bouwgeschiedenis van mijn huis, en mijn ervaringen met Belgische statistieken in het algemeen, met het NIS in het bijzonder.

Maar "bygones are bygones ...". Mijn "wraakgevoelens" zijn met de jaren afgezwakt en zo goed als verdwenen. LOL.