Gidsen

Vandaag kreeg ik een pittige mail van een koppel vrienden over de gids van onze laatste gemeenschappelijke reis. Omdat ik meestal in groep reis, heb ik al een klein regiment gidsen-reisleiders ontmoet.

Sommigen zijn meer reisführer dan gids, anderen leven ervoor om hun kennis met derden te delen. De enen zijn beter dan de anderen, sommigen zijn ronduit uitstekend en inspirerend, maar zo nu en dan, gelukkig niet te dikwijls, vind je ook mensen die wel willen maar niet kunnen en mensen die wel kunnen maar niet willen, en voor wie enkel het geld telt, want de klant is nu eenmaal een noodzakelijk kwaad. Mensen die nooit verder gegroeid zijn dan het stadium van drill sergeant bij het leger of van kleuterleider.

Que faire ? Ik voel mij niet geroepen om hier een soort kruistocht tegen minder geschikte gidsen op te starten, maar het is wel een vervelend verschijnsel, vooral wanneer de persoon in kwestie meent dat hij niets meer te leren heeft.

En de reisagentschappen kunnen hier zeker een significant competitief voordeel ontwikkelen. Maar ja, misschien stroomt het geld juist iets te gemakkelijk binnen.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Mijn vrienden melden mij dat ze van de organisatrice van de reis geen enkele reactie kregen.

Waarom ben ik niet verwonderd ?