Stemmen

"Ik wil op een Waal kunnen stemmen als ik hem geschikt vind voor de job. Maar het kiesstelsel beslist in mijn plaats dat de goeie kandidaten alleen in Vlaanderen te vinden zijn. Caroline Gennez (SP.A) zegt dat dat beter is voor mij." (en zij niet alleen !!!!) "Voor 1948 vonden politici dat het verstandiger was alleen op mannen te stemmen." (Guillaume Van der Stighelen).

Maar je, meestal zijn die heren en dames een paar oorlogen ten achter.

***
"De opgefokte illusie dat een staatshervorming veel, zo niet alle Vlaamse problemen zal oplossen, is waarschijnlijk dé grote leugen van deze kiesstrijd." (Paul Goossens).

Het woord "waarschijnlijk" kan best weggelaten worden !

***
"Indien 'Vlaams zijn' slaat op mensen die in Vlaanderen zijn geboren en opgegroeid, dan ben ik Vlaams. Maar indien 'Vlaams zijn' slaat op een loyauteit ten aanzien van een culturele en politieke gemeenschap, dan voel ik mij niet aangesproken." (Nadia Fadil).
***
*
In De Standaard van dit weekend vind je nog wel andere dergelijke - en natuurlijk ook veel tegengestelde - geluiden.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

En maar blijven vechten en redetwisten over totaal zinloze communautaire kwesties en regeltjes terwijl wij blindgeroofd worden door de ridders van de vrije markt die nog steeds geen strobreed in de weg gelegd wordt. Que du contraire !