Paniek ?

Heb ik de evolutie teveel aangedikt in de zojuist gepleegde post over de wereldeconomie ?

I don't think so !

Zie hierbij enkele titels geplukt op het eerste blad van de website van De Tijd - een zeer respectabel zakenblad - van vandaag 17 maart. En ik zweer op mijn lang verloren eerste communie zieltje dat ik deze website nog niet gezien had toen ik mijn post neerpende !

"Verkooppaniek"
"Federal Reserve doet nieuwe noodingreep"
"JP Morgan Chase koopt Bear Sterns voor twee dollar per aandeel"
"Tokio keldert tot laagste peil in twee jaar"
"Aandeel Siemens onderuit na winstalarm"
"Roulerta dondert 12 procent lager"
"Carlyle Capital start liquidatie"
"Euro en olie blijven pieken"
"Goldman Sachs moet drie miljard dollar afschrijven"

maar ook (hahaha ... een trieste lach mijnentwege) :

"Kansen op ingreep om dollarval te stuiten nemen toe"
"Paulson : 'We zullen alles doen wat nodig is' ".

Al die grote banken die al uitgegleden zijn of nog zullen uitglijden en misschien zelfs crashen : hoogmoed komt ten val.

2 comments:

Anonymous said...

Nog een interessant artikel : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=541PDOMG.

Anonymous said...

Uit de website van De Morgen :

"De huidige financiƫle crisis in de Verenigde Staten zou wel eens de ergste kunnen worden sinds de Tweede Wereldoorlog. Dat zegt Alan Greenspan, die van 1987 tot 2006 voorzitter was van de Amerikaanse centrale bank, vandaag in de zakenkrant Financial Times.

Greenspan wordt verweten aan de basis te liggen van de zeepbel op de Amerikaanse hypotheekmarkt. Onder zijn leiding verlaagde de Amerikaanse centrale bank fors de rente om de Verenigde Staten uit een economische recessie te trekken."

Hij werd toen als een mirakelman beschouwd. Niemand zou de schoenen van dat genie kunnen vullen. Wij gaan nu de stommiteiten van zijn beleid betalen.