Gokken en naaien

Uit De Standaard van vandaag :

-- een afgeschafte taks op electriciteit - de Eliataks - schijnt niet afgeschaft te zijn en in de zakken van de sector te verdwijnen : "De regering heeft driehonderd miljoen euro aan maatregelen bijeengeharkt om de koopkracht te verhogen. 250 miljoen van de bijkomende koopkracht dreigt echter te verdwijnen in de zakken van de electriciteitssector - alweer vooral die van Electrabel. Maar de begroting zal kloppen. En de burger zal opnieuw genaaid zijn." Bij ons hebben ze daar nog een goed, ouderwets woord voor : bestolen.

-- in een artikel over fraude bij schoolinschrijvingen lees ik dat er een Gelijke Onderwijs Kansen decreet bestaat, dat ook wel gok-decreet genoemd wordt. Le hasard fait parfois bien les choses !

-- sedert gisteren verschijnt De Standaard website, wanneer ik hem open, en dat gebeurt enkele keren per dag, in een soort Aziatisch letterteken dat ik bij gebrek aan verdere kennis als Chinees beschouw. Na een paar ogenblikken verschijnt dan het vertrouwde overzicht. Ik dacht al aan een of andere kink in het internet, of aan een virus. Toen merkte ik op dat boven het blad een banner staat : "Waarom noemen de Chinezen tafeltennis ping-pong ?" En ook iets van : uw kinderen zullen dit wel kunnen lezen. Leuk hoor !! Wij worden slaven van de banners, pop-ups en andere publicitaire onzin.

Een nieuwe versie van een oud spreekwoord : wie internet wil raadplegen moet de onzin er maar bijnemen. Een vrije markt noemen ze dat.

1 comment:

Anonymous said...

Volgens Test-Aankoop haalt Electrabel drogredenen aan om de voorschotfacturen zo fors te verhogen. Of : wij worden genaaid !