Bertje kwaad ...

... op het provinciebestuur van Antwerpen. Reden ? De erotica van Louis Paul Boon.

"Ik ben ervan overtuigd dat de afgelasting geheel ten onrechte gebeurde en dat de inmenging van het provinciebestuur vanuit het oogpunt van artistieke vrijheid ontoelaatbaar was. Het beperken van artisitieke vrijheid en het grijpen naar censuur zijn machtsmiddelen die slechts in uiterst uitzonderlijke gevallen gebruikt mogen worden."

Ik heb geen enkel probleem met die stelling, ik juich ze zelf toe (zie ook de post "Provocatie"). Alleen heb ik mijn twijfels over het woord artistiek.

"Times they are a-changing", maar dertig, veertig jaar terug vond een meerderheid van de publieke opinie, terecht of onterecht, dat "Boontje", behalve een auteur, ook een schandaalschopper en eigenlijk wel een beetje een vuil ventje was. Ik ben er ook niet van overtuigd dat Boontje zelf zijn collectie als kunst beschouwde, maar dat weet ik niet. Nu is ze in ieder geval kunst geworden.

No comments: