Sic transit

"Het klooster van de Zwartzusters en het bijhorende kasteeldomein in de Leedse Ronkenburgstraat is verkocht aan een Thais-boeddhistische gemeenschap die er een meditatiecentrum wil inrichten. Dit meldden de Corelio kranten.

Het klooster stond al sinds 2006 te koop omdat het aantal kloosterzusters sterk was geslonken. In overleg met het Gentse bisdom werd al die tijd gezocht naar een nieuwe eigenaar die bereid was om er een sociale of religieuze bestemming aan te geven. De zes bejaarde zwartzusters die nog in Lede verblijven, zouden overgebracht worden naar het hoofdklooster Keienberg aan het O.-L.-V.-ziekenhuis in Aalst.

’Nu is de verkoop gesloten’, bevestigt perswoordvoerder Koen Vlaeminck van het Gentse bisdom die ons voor details verwijst naar het hoofdklooster in Aalst maar daar wil men geen details kwijt. ’Kranten hebben geen zaken met wat de kloosters doen met hun eigendommen’, reageert de woordvoerster van de abdis."

Ik zou niet durven schrijven : andere en betere, want daarvoor ben ik te zeer doordrongen van het belang van de religieus-culturele invloed van de Rooms katholieke kerk in de historische ontwikkeling van onze contrijen. Daarvoor betreur ik te zeer de teloorgang van die invloed.

Maar alles verandert, behalve misschien de houding van de abdis.

Een vraag die ik mij al dikwijls gesteld heb : kerken, kloosters en abdijen hebben hun rijkdom gehaald uit giften van gelovigen. Nu die instellingen wegsmelten als sneeuw voor de zon, naar wie gaat dan de opbrengst van hun eigendommen ? Naar de enkele overlevenden ?

Dat lijkt me niet erg logisch en niet echt christelijk ...

No comments: