Pablo is nijdig

De Tijd bericht op zijn website : "Berlijn werkt aan een voorstel om de overname van strategische bedrijven ook retroactief te kunnen blokkeren. Dat staat vandaag in Der Spiegel. Zo zou Duitsland een ongewenste overname tot drie of vier jaar na de verkoop kunnen herroepen."

Alle Europeanen zijn gelijk voor de wet maar onze Oosterburen misschien wel een beetje meer : zij mogen slagen uitdelen en bedrijven overnemen, maar het tegenovergestelde is niet altijd evident. Ik moet wel eerlijk toegegeven dat hier een wrang gevoel spreekt dat in mij leeft sedert april 1993. A bon entendeur, salut...

***
*
Volgens de website van Katholiek Nederland wil de paus in april tijdens zijn bezoek aan de Verenigde Naties in New York het klimaat centraal stellen in zijn rede. Volgens de kerkvorst is de redding van de aarde een morele verplichting voor alle mensen en zal hij daarom het thema aansnijden, meldt de Italiaanse krant La Stampa vandaag.

Is dat nu echt de rol van de paus ? Mijn kennis van de bijbel is zéér oppervlakkig maar ik herinner me niet dat Onze Lieve Heer veel over het klimaat zou gepredikt hebben.

Gelukkig is de paus op dat gebied niet onfeilbaar. Oneerbiedig gezegd : schoenmaker blijf bij uw leest, er is zo al werk genoeg aan de winkel - of niet soms ?

No comments: