Onbegrip

De media (pers en TV) staan al enkele dagen in het teken van de slachtpartij in Antwerpen, een afschuwelijk gebeuren met - zeer waarschijnlijk - een racistische ondergrond.
Alle details worden uittertreure herhaald. Voor mij is moord moord, met eventueel verzwarende (in andere gevallen verzachtende) omstandigheden. Ik hoef die details niet : mij volstaat het om te weten dat gerechtigheid geschiedt. Ik heb - voorlopig toch - nog altijd vertrouwen in Vrouwe Justitia.
Ik begrijp dan ook niet waarom een zelfgekroonde "kwaliteitskrant", waarin moorden en moordprocessen meestal herleid worden tot een kort artikel op de regionale bladzijden, dit proces zo breed over meerdere bladzijden moet uitspreiden. Is de maatschappelijke relevantie van deze moorden dan zo onwezenlijk groot ?
Een overmaat aan "political correctness", of het begin van de "reality press" ? "Panem et circenses" ?

No comments: