Uit eten

Zaterdag ging ik uit eten met een neef. Een beetje tegen beter weten in koos ik een zeer bekend en populair eethuis nabij een heiligdom in het Gentse. Tegen beter weten in omdat ik er al eerder minder dan echt lekker gegeten heb.

Maar de uitbater is enige tijd geleden veranderd en je weet maar nooit. In het restaurant zelf lijkt niets veranderd behalve de kaart (en de prijzen !).

De bediening was gedienstig, snel en correct.

Als voorgerecht koos ik gerookte zalm. Die schotel was correct, maar hoe moeilijk kan het zijn mooie zalmreepjes te snijden, er een stukje citroen, wat peterselie en gesnipperde ajuin bij te leggen ?

Maar de hoofdschotel was een misser van formaat. Ik wilde nog eens de chateaubriand in de pan proberen. Ik kreeg een eerste klas stuk vlees waar echter bijna alle smaak uit weggetoverd was en dat baadde in het vet. Frieten hebben ze in dat restaurant nooit kunnen bakken : het leken eerder platte vetstokjes - een beetje op zijn Engels. De sla was vers en correct, maar de bearnaise bij de chateaubriand liep als water : ik heb ze niet eens geproefd.

Mijn neef was niet ontevreden met zijn keuze maar vond het ook niet echt om naar huis over te schrijven.

Met een scherpe huiswijn en een koffie betaalde ik zowat 50 euro per persoon. Een aanvaardbare prijs indien smakelijk eten van betere kwaliteit geleverd wordt. Dit was hier zeker niet echt het geval. Ik denk dus ook niet dat ik dit restaurant in de nabije toekomst nog zal frequenteren.

De meeste restaurateurs hebben wel een goed zicht op de "marktprijzen" maar de kwaliteit volgt zeer dikwijls niet. Ik zie de dag komen dat we in de eerste de beste vulgaire frituur 20 euro gaan betalen voor een klodder vette frieten met mayonaise.

No comments: